REGUŁY PLANOWANIA

Efektywność – to zdolność do podejmowania właściwych decyzji i realizowania ich we właściwy sposób. Efektywność osobista to osiąganie rezultatów przy optymalnym wykorzystaniu zasobów. Przestrzegaj poniższych zasad, a będziesz lepiej zarządzał/a sobą w czasie.

Moje reguły planowania i gospodarowania czasem:

1. Tworzenie bloków pracy dla większych

Co może Ci pomóc w efektywnej organizacji dnia?

  • Reguła podstawowa (60:40)
  • Analiza czynności i czasu ich trwania /arkusz zakłóceń dnia
  • Zbiór zadań – plan czynności
  • Regularność, systematyczność, konsekwentność
  • Realistyczne planowanie
  • Spontaniczność, odpoczynek, przerwy
  • Straty czasu – analiza, minimalizowanie
  • Zapisywanie, rejestrowanie zdarzeń, tworzenie list zadań
  • Sprawy nie załatwione – zakończanie lub delegowanie
  • Określanie rezultatów zamiast czynności (główna reguła planowania)
  • Wyznaczanie czasu na realizację poszczególnych zadań, bloków pracy
  • Terminy wykonania – uzgadnianie, pilnowanie
  • Priorytety (hierarchia ważności)
  • Tyrania spraw pilnych – zajmowanie się cudzymi celami i priorytetami nie jest najważniejsze
  • Delegowanie, dzielenie się zadaniami
  • Pożeracze czasu – przewidywanie, zdefiniowanie i wyeliminowanie
  • Przerabianie, sprawdzanie planów – elastyczność, przeglądy
  • Czas wolny – rezerwacja!
  • Bloki czasu, czas bez zakłóceń, cicha godzina
  • Czas na planowanie i aktywność twórczą
  • Działania rutynowe
  • Ustalenie rytuałów i ich „odczynianie”
  • Czynności bezproduktywne – dla oderwania się od pracy
  • Alternatywy – możliwość wyboru, zrobienie czegokolwiek jest lepsze niż nie zrobienie niczego
  • Urozmaicanie
  • Uzgadnianie planów czasowych z innymi współpracownikami, rodziną, znajomymi itp.

Kaśka

Jedna myśl na temat “REGUŁY PLANOWANIA

Dodaj komentarz