11 rad jak napisać jeszcze lepszy biznes plan

biznes planCałkiem niedawno pisałam Wam, po co w ogóle jest Biznes Plan i uzasadniałam potrzebę przygotowania tego dokumentu, który w dużej mierze strukturyzuje i układa nasze marzenia w plany. Jeśli udało Ci się skorzystać z załączonego formularza, tym bardziej się cieszę.

Wydrukuj ten dokument – przeglądaj regularnie, a raz na kwartał albo na półrocze zrób rzetelną i wnikliwą analizę sukcesów i odchyleń od planu! Za jakiś czas będziesz widziała efekty – jak bardzo rozwinął się Twój biznes od czasu marzeń, w którą stronę poszłaś, jaką drogę porzuciłaś, bo okazała się nie do końca trafną w danym momencie.
Dzisiaj przedstawiam Ci 11 rad, jak jeszcze lepiej przygotować taki dokument (zwłaszcza, jeśli będzie on do wglądu dla instytucji zewnętrznych – dotujących czy udzielających pożyczek)

  1. Skup się na odpowiedzi na zawarte pytania (nie opisuj wszystkiego w jednym miejscu – w biznesplanach często opisujesz to samo, ale w różnych ujęcia: promocji, ceny, asortymentu, konkurencji).
  2.  Dbaj o spójność – nawet w czasie pisania Twój pomysł ciągle jeszcze ewoluuje – i to bardzo dobrze! Niemniej jednak pamiętaj, aby nanieść poprawki wszędzie.
  3. Bądź pewna siebie – pisz z pozycji zwycięzcy, unikaj trybu przypuszczającego.
  4. Dokładaj staranności w obliczeniach.
  5. Realnie szacuj koszty, przychody, wielkość sprzedaży.
  6.  Pokazuj korzyści (dla siebie, dla firmy, dla klienta).
  7.  Wykazuj doświadczenie w dziedzinie, w której masz zamiar rozpocząć swój biznes – a jeśli go nie masz, zatrudnij branżowców / wejdź w partnerstwo ze specjalistami z branży.
  8. Daj swój biznes plan do przeczytania kilku zaprzyjaźnionym osobom i nie bój się ich opinii / krytyki. Każda opinia to nowe spojrzenie na sprawę – może można coś jeszcze udoskonalić lub warto z czegoś na początek zrezygnować.
  9. Nie wstydź się swoich marzeń ani swojego rozmachu.
  10. Opisz dokładnie ryzyko, oszacuj koszty wyjścia z rynku (projekt, który nie zakłada ryzyka, działań zapobiegawczych i korygujących nie może się udać!).
  11.  Pokaż, co fundator będzie z tego miał (dla Banku pokaż ROI czyli zwrot z inwestycji, dla Unii – ilość wdrożonych innowacji, powstałych miejsc pracy, nowych usług i produktów, korzyści społeczno – ekonomiczne, realne wskaźniki wsparcia).

Kaśka

Dodaj komentarz